ALLAHUAKBAR ~~

~ Be thankful for what you have.. you'll end up having more...
If you concentrate on what you don't have, you will never, ever have enough....~~ :) Tapak kaki kita kalau dah KERAS, pijak paku dan duri pun tidak terasa apa sebab tumitnya dah keras. Tetapi kalau tapak kaki yang LEMBUT, terpijak duri sikit je terus sakit dan berdarah. Demikian juga hati, kalau ia dah keras tak terasa lagi bersalah kalau buat dosa. Sebab itu, jangan sampai hati kita keras sampai tak terasa bersalah untuk buat maksiat.. -Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat- By: PEANUT...

09 October 2009

~ oUr KRITIKAN SENI TAMPAK!! ~

sonok sgt 1 mlm nih...
dpat mlukis tok asmnt tmpak kat KAIZ ngn 6 6 adik bdik ku.....
wlpn kite xd bakat mlukis.....tp blh la kan...
kan ude kan???

ktrg mlkis kat blik ude n ucu....
wat rmai2...
sonok sgt...ktwa2 cm ap jek...
alang pulak mlm tu mmg ratu ketwa la die...heheh.....
x tw npe...excted sbb gmbar "SURAU TEPI PNTAI X LANG???"
hahahah.....


ALANG N ANGAH NYE......

P/S....
BKN SNG TW NAK MLKIS....JD JGN NAK KMEN PPE EH....HEHEH,,,,,
LECTURER TMPAK KTRG JEK LEY KMEN....


ON DA WAY......

Y  NI PULAK????


yg plg x tahan.....mlm tu kite mmg malu sgt2 sbb ad org tu ejek kite....ee...spe ek tu....along angah alang ude n ucu ktwa bsor sbsr2 nye cz kite lukis pkai PMBRIS!!!ish...truk sgt ke??smpai kan ude kata kite cm bdak sek rendah....huhuu...tp wlpn korg gelakkan acik segelak2nye mlm tu...
acik dpat hsil y mmuskan ati...heheh..kan along kan...nama pn KRITIKAN SENI TAMPAK......

Mlm tu jgk...acik kne dera...acik nak dgr hndstan....diorg x mo layan....acik sorg2...along alang n ude nak dgr lgu 90 an cm amy search...ape ntah lg y rmbut kmbang2 dlu tu...past y suar ketat2 tu..heheh ...cm kmpln slam,ap ntah ag.......acik pn layan jela...ag pn korg kan kakk...heheh.....

tga2 sonok mwrna....muke pn da pnuh ngn wter clour....
BERMULA LA SESI "TUMBANG".....@ TIDO....
ucu angah along ude alang n lastly acik....
sian kkk2 acik tu....smpai x ley nak bkk mata pg tu cz x biase tdo kol 3lbh ye....heheh....

 Ppe pn...kje kite sume pn da siap..tggal nak  g li bli frme jek....hope dpat mark y mmuakan la kan....

Tq ucu cz bg gne wtr clour wlpn kne byr rm 20 sorg...t kitrg byr la eh ...heheh...maha sgguh....
n tq gak to kaiz y sudi ajak lepak sna....

LOVE U ALL!!! ^,^

~ OuR MeMOrIeS " BaChELor oF IsLamIc sTudIeS Q.S"

sesi bgmbar tok 2nd year...
jab q.s, fpi....

sonok sbb dpat bgmbar....
TAPI....
TETIBA JEK........

ADA 3 MKHLUH ASING MUNCUL.....

ni ha,,


y 3 org blkng tu....
y x tahan 2 y pakai bju merah tu ley jek wat muka x bslah...
ad din n logan tu...halim pulak mmg sllu jek ad kat blkng ktrg...
ahhahahaa......mcm2 jek dak2 ni....
xpela....kitrg br6 sporting...
xksh jek....hehe.....








NI LA UDA Y SLLU BULI KITE.....

bnyak pic ngn ucu pulak....
mne along angah alang n ude nie??
hmmm..
diorg sume tme ni tga ngadap cmin...tkot tdg  LARI...heheh...jgn mara ye kalian...seb baik tok taun ni along ad...die da serik da g c.c...hahah...cm taun lps kan long....frust mnonggeng x pat bgmbar dlu..seb baik taun ni dpat....


dr kiri,ALANG,UCU,ALONG,ANGAH,AKU(ACIK) N UDA....

GOOD LUCK TO ALL MY LOVELY FRENS!!!
LOVE U ALL!!!!
(^,^)

07 October 2009

~ MY FRENS STUDYING RESULT %~

SALAM...
hmmm...
pas view jek rsult soalan bpe % da korg da study tok final...
kptsan smasa y kite tgk...

100% 0 (0%)



80%  (25%)


65%  (25%)


50%  (50%)


35%  (25%)


0.5%  (75%)

NMPKNYE Y PLG BNYAK KWN2 KITE DA STDY SBNYAK 0.5%....
BNYAK MNE TU YEKK??
HEHEH.....XPE...
Y DA STUDY SPRUH PULAK,50% PULAK SPRUH JEK....
HMMM....
N XD SORG PN DA STDY 100%...

KITE PN SJE WAT SRVEY ...
HOPE DPAT NAIKKAN SMNGT TO SMUA KWN2...N KITE PN....
           &
XKSH LA BPE BNYK N BPE JAUH U ALL DA STDY...
HOPE DAPAT STDY SMART....$
WAT Y TBAIK TOK FNAL NTI...

ASMNT2 Y X SIAP AG TU WAT LA CPT2...
DA NAK FINAL...KRG TCABOT KPLA TU NAK PK ASMNT+FINAL SKLI GUS...




JGN LUPE SLLU BDOA KPDA ALLAH K....
MOGA D PMDAHKAN SGLA URSAN.....

GUD LUCK 4 UR REMAINING EXM!!!!
(^,^)
TQ BNYAK2 TO KWN2 Y SUDI VOTE!!
KEEP IT UP K!!!
MAY ALLAH BLESS ALL OF U!!!











06 October 2009

~ GEMPA BUMI & TANDA KEKUASAAN ALLAH S.W.T~

SALAM...

mlm ni kite bru jek dpat 1 msj  tntg KEKUASAAN ALLAH SWT...
terbukti,jelas lagi wadih.....
SUBHANALLAH...
maybe ad sstgah kwn2 y da dpat msj ni...
kite pn x smpat nak send to smua...


Kpda mrka y x bce ag...
kite tulis kat cni jek k...
SMOGA KITE SAMA2 MNDAPAT IKTIBAR DAN SEDAR LAH BHWA DUNIA KITE NI SDG DIMAMAH USIA.....

GEMPA BUMI DI PADANG TERJADI PADA JAM 17:16 & 17:58, DAN DI JAMBI PULA PADA 8:52 PADA HARI BERIKUTNYA..

P/S:CUBA KITA PERHATIKAN TERJEMAHAN AYAT AL-QURAN SURAH 17:15, 17:58 & 8:52...

ALLAHUAKBAR!!!!!!!

KALIAN RUJUKLAH SURAH DIATAS...
SEBARKAN PADA SEMUA ORG.....
BUKAN SETAKAT KAUM MUSLIMIN JEK..
Y NON MUSLIM PUN MMG PATUT TAHU TNTG PKRA NI....

SEKIAN,.......






05 October 2009

~ TEMPOH SEKSAAN KUBUR..~




Awan sedikit mendung, ketika kaki kaki kecil Yani berlari-lari gembira di atas jalanan menyeberangi kawasan lampu merah Karet.







Baju merahnya yg besar melambai-lambai di tiup angin. Tangan kanannya memegang ice-krim sambil sesekali mengangkatnya ke mulutnya untuk dicicapi, sementara tangan kirinya menggenggam tangan ayahnya.






Yani dan Ayahnya memasuki wilayah pemakaman umum Karet, berputar sejenak ke kanan & kemudian duduk Di atas tembok nisan "Hj Rajawali binti Muhammad 19-10-1915 -  20- 01-1965"






"Nak, ini kubur nenekmu mari Kita berdo'a untuk nenekmu" Yani melihat wajah ayahnya, lalu meniru gaya tangan ayahnya yg mengangkat ke atas dan ikut memejamkan mata seperti ayahnya. Ia mendengarkan ayahnya berdo'a untuk Neneknya...






"Ayah, nenek waktu meninggal umur 50 tahun ya

 Ayahnya mengangguk sambil tersenyum, sambil memandang pusara Ibu-nya.






"Hmm, bererti nenek sudah meninggal 42 tahun ya Yah..." Kata Yani berlagak sambil matanya mengira dan jarinya berhitung. "Ya, nenekmu sudah di dalam kubur 42 tahun ... "






Yani menoleh kepalanya, memandang sekeliling, banyak kuburan di sana . Di samping kuburan neneknya ada kuburan tua berlumut "Muhammad Zaini: 19-02-1882  - 30-01-1910"






"Hmm.. Kalau yang itu sudah meninggal 106 tahun yang lalu ya Yah", jarinya menunjuk nisan bersebelahan kubur neneknya. Sekali lagi ayahnya mengangguk. Tangannya terangkat mengusap kepala anak satu-satunya.. "Memangnya kenapa ndhuk( anak perempuan) ?" kata sang ayah menatap teduh mata anaknya... "Hmmm, ayah kan semalam bilang, bahwa kalau kita mati, lalu di kubur dan kita banyak dosa


 kita banyak dosanya, kita akan disiksa dineraka" kata Yani sambil meminta persetujuan ayahnya. "Iya kan yah?"






Ayahnya tersenyum, "Lalu?"


"Iya .. Kalau nenek banyak dosanya, berarti nenek sudah disiksa 42 tahun dong yah di kubur? Kalau nenek banyak pahalanya, berarti sudah 42 tahun nenek senang dikubur .... Ya nggak yah?" mata Yani bersinar keranana bisa menjelaskan kepada Ayahnya pendapatnya.






Ayahnya tersenyum, namun sekilas tampak keningnya berkerut, tampaknya cemas ...... "Iya nak, kamu pintar," kata ayahnya pendek.






Pulang dari pemakaman, ayah Yani tampak gelisah Di atas sajadahnya, memikirkan apa yang dikatakan anaknya... 42 tahun hingga sekarang..... kalau kiamat datang 100 tahun lagi...142 tahun disiksa .. atau bahagia dikubur .... Lalu Ia menunduk ... Meneteskan air mata...


Kalau Ia meninggal .. Lalu banyak dosanya ...lalu kiamat masih 1000 tahun lagi berarti Ia akan disiksa 1000 tahun?


Innalillaahi WA inna ilaihi rooji'un .... Air matanya semakin banyak menitis, sanggupkah ia selama itu disiksa? Iya kalau kiamat 1000 tahun ke depan, kalau 2000 tahun lagi? Kalau 3000 tahun lagi? Selama itu ia akan disiksa di kubur. Lalu setelah dikubur? Bukankah Akan lebih parah lagi?


Tahankah? padahal melihat adegan pameran dipukuli masa di tv kemarin ia dah tak tahan?






Ya Allah... Ia semakin menunduk, tangannya mengangkat, setinggi bahunya naik turun tak teratur...... air matanya semakin membanjiri pipi dan janggutnya…






"Allahumma as aluka khusnul khootimah".. berulang Kali di bacanya DOA itu hingga suaranya serak ... Dan ia berhenti sejenak ketika terdengar batuk  Yani...









Dihampirinya Yani yang tertidur di atas dipan Bambu.. Di betulkannya selimutnya. Yani terus tertidur.... tanpa tahu, betapa sang bapak sangat berterima kasih padanya karena telah menyadarkannya arti sebuah kehidupan... Dan apa yang akan datang di depannya....






"Yaa Allah, letakkanlah dunia ditanganku, jangan Kau letakkan dihatiku..."...



~ KARYA ALONG KU....~



TQ ALONG 4 UR CMMENT....
skit prut acik long bce ap along tlis nie...
adoi...
KARYA ALONG KU TNTG DAKU....



dr kiri: ucu,uda,alang,acik,angah n along..     

salam semua..


arini kite nk cntinue blik cite siblings kite..angah,alang, ude da lps..skg gliran acik n ucu plk..erm,firstly,kite cite sal acik k..acik yg mne??ha..acik atau nme benonye nurshafinaz atau nick nmenye pnut ni orgnye yg pkai tdung kaler pink tuh..amcm??ade sape2 ke nk isi brg die??tp pstikan anda jmbu dlu ye cz tu slh stu syrt yg ade dlm brg die tuh..huhu..acik orgnye smetimes cam childish ckt n die ni very funny suke wt kite gelak..suke grau sme cam kite..hehe..kirekn kite sgt msyuk la ngn die ni cz ktrg ade stu habit yg sme iaitu(......)hehe..biar kite 2 jela tau..die ni gak orgnye gile2 ckit tp ble smpai msim exm jgn men2 ngn die tetibe je scra automatik die akn brbah

mnjd serius seolah2 ingin d hdpkn ke muke pengadilan..hehe..biaselakn nk exm kene la serius tuk study..btul x cik??tp study smart je cik not study hard..nt tu yg wt cik cam singa btine..ehehe.. kdg2 tu kite smpai tkut la nk tgur ble tgk muke die yg grg semcm tuh..hehe..tp papepn die ni nice tau..best dpt kwn ngn cik;P.cukupla tu cite psl cik..


HA...
kwn2 y lain jgn tpgruh pulak yee...
ad y btul n ad y x btul niee..
hehe....
part singa btina tu x bpe btulla...
kne d pbtulkan ye tu long....hheheh...



p/s:
along..heheh..ppe pn acik n ktrg sume syg along...
haa...tggu cter dr acik pulak ye long....
lg pnjg lbr tw...tw2 jela acik ni klw menaip n mnulis cmne kan...
heheheheh....
ok....
tq sume y sudi bce n ziarah blog nie....
assalamualaikum!!! (^.^)

~F.I.N.A.L~


P/S:
FINAL EXAM TGGAL LG X SMPAI 3 MNGGU PN...ADA DALAM 21  ARI LG,TU  PUN BRMULA STRT DR RINI 5/10..JD BAKI2 MASE YG AD NI.. KITE LEY WAT SDKT AG ULGKAJI TO SBJEK2 Y X SMPAT STDY AG...
JD...
KPD KGKWN SMUA...LBIH2 LG GENG2 AQSO,STUDY SMART 1ST N DO DA BEST AMONG DA BEST K...


JGN LPE BERILAH KEBAHAGIAAN (KECEMERLANGAN) KPD ORG Y MNYAYANGI KITE...

"ORANG YG PALING BAHAGIA IALAH ORANG YG DAPAT MEMBERI KEBAHAGIAAN KPDA ORG LAIN!!



LAKUKANLAH DGN BAIK APA YG ANDA MAMPU BUAT UNTUK HARI INI & TDK USAHLAH BIMBANG TNTG APA YG AKAN BERLAKU ESOK....


SAMA2LAH KITE BRINGAT SEBELUM KITA DI HIMPIT DENGAN "KEGAGALAN"....

BY:PEANUT_JAMBU..^,^

04 October 2009

~PART 1 : C.I.N.T.A AKU YANG D.U.L.U~



Sepanjang aku hidup selama 26 thn ni...
aku (Liya)....
x pernah ada prasaan cinta y bgtu kuat kat mana2 L..
melainkan dgn sorg Mamat nih...
Iskandar..
Tapi APA STATUS AKU SEKARANG???
SINGLE?MARRIED???OR.....
y tu nanti2 lah dulu...


nak taw sape MAMAT tu ??
I.S.K.A.N.D.A.R..
sememangnya 1 nama yang aku x kan lupakan smpai bila2...
kisah y trsurat..trsirat....
banyak kisah...
banyak ujian......
banyak benda n perkara y aku dapat belajar dari nama seorang LELAKI ni....




ISKANDAR....


aku suka dia...
walaupun ramai p x suka dia...
mane x nya...
die smoking,bljar kat sek  arab tp prnah jgk kaler rmbut...
kaler coklat lg...iras2 beyonce..
TAPI...
aku suka tengok muka dia..
gigi dia...
hidung dia...
hahaha....
semua lah tentang dia...
punya lah jahil aku time tu...


Dia suka x datang kelas...
hm....
pernah sekali..
aku dengar cerita...
dia beli surat MC kat klinik...
hmm...
Last2...
trkantoi jugak sebab ustaz kitorang lagi cerdik dari dia...
ustaz tu call direct klinik tu...
n wat pengesahan surat MC tu...
last2....
"ITU MC BELI MAAA..."
tapi...
 dia ni blh dikatakan sbgai mamat y pndai jgk la...
kalau exam..
aku dapat no 5
dia dapat no 3..
macam tu lah...
sampaikan aku pernah terfikir...
kenapalah aku x dapat no sama dgn dia....
dapat no 25/30 pun x pela...
asalkan aku dapat no kedudukan dalam kelas tu sama ngn dia...


SAMPAI MACAM TU SEKALI??
cm x berakal pn ada jgk aku nih...


TAPI DULU LAIN...
SEKARANG LAGI LA LAIN....




aku betul2cintakan dia...
wlpn dia x prnah cintakan aku....


I.S.K.A.N.D.A.R....


Aku tringin nak bercakap dgn dia...
wlpn dia x pnah tringin lgsg pn nak cakap ngn aku....
apatah lg nak tgk muka aku ni...
tapi sampai 1 tahap tuh..
aku pernah wat 1 taktik ngn kengkawan aku..
agar DIA SENDIRI AKAN CAKAP NGN AKU...
tp y tu nanti2 lah aku cerita...




KNPA SAMPAI MACAM NI SEKALI YEE????
nak katakan aku ni hodoh tu x dela....


TAPI....


Aku tahu
aku x secantik angelina jolie...
tp nak buat mcm mana...
taste dia btul2 tggi..
Dia ni jns y btul2 angkuh...
bongkak...
jual mahal y tramat mahal smpai jutawan dunia pn x ley nak bli aku rase...




TAPI....
betul ke cinta tu BUTA??
tp aku ni xdela smpai buta....
rabun thap 300-500 tok suka kat dia tu ada la...
pnah skli thap smpai buta tu....
aku pnah alaminya...
KISAHNYA....




1997-
D suatu ptg....
Aku trdgr suara azan.....
time tu da msk waktu asar...
aku pn g la surau y brdekatan ngn asrama aku tu...
ak g ngn timah n dila...


ttbe...
jeng234...
aku trnmpak dia....




ALAMAK!!!
nak tw apa y tjadi??
Aku TERSELIUH!!
nasib baik dia x nampak...
kalau x jatuh la saham aku...
kenapa aku terseliuh??
SEBAB.....


AKU PAKAI BAJU KALER SAMA NGN DIA!!!
HIJAU!!
byngkan la...
ini bru pkai bju kaler sama...
aku da macm org kne histeria...
org smpai surau jek...
wat solat thyyatul msjd..
aku plak...
TATAKALLAM FI MSJID...
aku gtw kat kgkwn y lain...
aku heboh2kan...
ntah ppe jek aku ni....
Bila d pk2 kan balik...
X sgka aku segatal cm tu...
sampaikan..
aku rasa aku malu sangat....


KENAPA DULU AKU MACAM TU??




Aku pn tnaikan la solat asr bjmaah spt biasa...
spnjg aku solat tu...
hmm....
aku mmg x khsyuk...
aku siap blh trsenyum lg sbb aku pakai bju kaler sma ngn die ptg tu...
ntah ppe jek aku ni.....
cam x sah jek solat aku time tu sebab aku banyak tersenyum mengenangkan peristiwa tadi...
tp tme tu aku bru umur bpe....
x matang lg...


KENAPALAH DULU AKU MACAM TU??


DULU LAIN...
SEKARANG LAGI LA LAIN....


to be continue....

~ DOA SUPAYA DILIHAT MULIA & BRKARISMA..~

DOA SUPAYA DILIHAT MULIA DAN BERKARISMA


Posted on 15:45 comments (3)

اَللَّهُمَّ إِنِّي ضَعِيفٌ فَقَوِّ فِيْ رِضَاكَ ضَعْفِي وَخُذْ إِلَى الـْخَيْرِ بِنَاصِيَتِي وَاجْعَلِ الْإِسْلامَ مُنْتَهَى رِضَاىَ اَللَّهُمَّ إِنِّي ضَعِيفٌ فَقَوِّنِي وَذَلـِيْلٌ فَأَعِزَّنِيْ وَفَقِيْرٌ فَأَغْنِنِيْ وَارْزُقْنِي



Maksudnya : Ya Allah, aku ini lemah, maka kuatkanlah aku dalam keredhaanMu, dan bimbinglah aku kepada kebaikan, dan jadikanlah Islam itu tempat aku meletakkan keredhaan, ya Allah aku ini lemah, maka kuatkanlah aku ini hina maka muliakanlah aku, aku ini miskin maka kayakanlah aku dan kurniakan rezki padaku .[1]



Keterangan :






Doa ini diriwayatkan oleh Ibn Asakir dari al-Barra` , dan dari jalan yang lain oleh Abdullah bin Amru, bahawa Nabi s.a.w menjelaskan apabila Allah mengkehendaki kebaikan buat seseorang maka dia tidak akan lupa membaca doa ini .[2]


Dari Jami bin Syaddad dari bapanya, beliau meriwayatkan bahwa kandungan doa ini hampir sama dengan doa yang sering diamalkan oleh Umar al-Khattab r.a sebelum memulakan kulia-kuliahnya. [3]






~ ANDA TAHU TENTANG INI?? ~



1. ALWAYS write 'MAKKAH' but NEVER write 'mecca' coz 'mecca MEANS house of wine'...



 2. ALWAYS write 'MUHAMMAD' but NEVER write 'mohd' coz 'mohd MEANS dog with a big mouth'


 3. ALWAYS write ALLAH s.w.t' but NEVER EVER WRITE '4jji' coz '4jji' IS FOR judas jesus isa almasih


 4. prkataan BYE adlh jarum sulit kristian yg bermksud DIBWH NAUGAN POPE


 5. JGN gnekn A'KUM sbb ia bermksud BINATANG DLM BHS YAHUDI..


 6. SEMEKON plak brmksd CELAKA KAMU


 7. Jd gunakan prkataan SALAM sbg singktn bg assalammualaikum tp SEBAIKNYA gunaknlah ASSALAMUALAIKUM wbt p/s: UTK ELAKKN DARI DIRI BUAT DOSA YG XDISENGAJAKN..


TOLONG SEBARKAN..klu nk beli ALQURAN..yg dicetak edisi bru..hati2..cuz ade yg palsu
 1.SURAH AL-IMAN ...
2.SURAH AL-WASAYA
 3. SURAH AL-TAJASUD n 4-SURAH AL-MUSLIMOON..


 JGN sesekali LAYARI http://www.thequran.com...... ......... coz sume isi laman tu palsu..SEBARKAN JIKA ANDA SUME SAYANGKAN ISLAM..

~ISLAM UNTUK SEMUA~
SEBARKAN...



~ DIET ~



SEMOGA DIET KALIAN MMBERI KESAN Y MUJARAB....hehehe

~ nak D.I.E.T ?? tGoK JNs dRh dLu..~

Diet: Apa Jenis Darah Anda?


www.iLuvislam.com

dihantar oleh: serikandi islam
editor : kasihsayang





LUMRAH bagi seorang manusia, golongan wanita khususnya membimbangi setiap peralihan jarum penimbang berat badan. Ditambahkan pula jika jarum penimbang berbeza dua atau tiga garis ke kanan, pasti hati tidak keruan dengan niat dipasang untuk berdiet. Pelbagai ubat-ubatan menguruskan badan bagi mengembalikan bentuk badan ideal berlambakan di pasaran. Rakan-rakan pula bertindak sebagai penasihat pemakanan persis pakar pemakanan dengan mengesyorkan jenama-jenama tertentu yang dikatakan dapat memberikan kesan yang diingini. Tidak kurang juga pengalaman-pengalaman mereka yang berjaya mengurangkan berat badan melalui pengambilan ubat-ubatan tertentu. Segala nasihat diikuti, tetapi malangnya jarum penimbang tidak juga beralih ke kiri. Anda mula mempersoalkan keberkesanan dan kebenaran nasihat rakan-rakan anda. Mengapa Si A berjaya mengurangkan berat badannya tetapi tidak anda walhal segala peraturan dan ketetapannya dipatuhi?



Mungkin apa yang kurang adalah anda tidak mengetahui makanan apakah yang bersesuaian dengan jenis darah anda. Diet berdasarkan golongan darah pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Peter J.D´Adamo yang menjalankan penelitian pada setiap jenis darah yang menunjukkan kesan fisiologi berlaku terhadap lektin yang masuk dalam tubuh badan. Lektin adalah protein yang terdapat pada makanan, khususnya tumbuhan kekacang. Setiap protein makanan yang diserap tubuh, menurutnya hanya sesuai dengan jenis darah tertentu. Dalam bukunya, “Eat Right For Your Type” yang diterbitkan pada tahun 1996 menerusi kajian yang dijalankan bertahun-tahun itu menjelaskan bahawa setiap individu memiliki tindakbalas yang berbeza terhadap makanan berdasarkan jenis darah yang dimiliki.



Dr. Peter J.D´Adamo



Menurutnya, diet yang tidak berjaya berkait rapat dengan perkaitan ini dengan menambah bahawa lektin makanan yang tidak serasi dengan jenis darah tertentu akan membawa komplikasi buruk terhadap kesihatan individu antaranya penggumpalan sel darah merah dan pelbagai komplikasi lain. Ini berbeza dengan pengambilan makanan yang sesuai dengan jenis darah kerana ia memberikan kesan positif antaranya keadaan emosi yang lebih stabil, mudah mengatasi tekanan dan peningkatan daya tahan lawan penyakit.



Selain itu pengambilan makanan yang bersesuaian dengan jenis darah juga dipercayai dapat mengembalikan fungsi sistem tubuh dan memperbaiki metabolisma tubuh. Darah terdiri daripada empat jenis iaitu A,B,AB, dan O.





DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘A’



Dr. Peter J.D´Adamo dalam bukunya menyarankan pemilik jenis darah A mengambil diet vegetarian dengan pengambilan makanan yang mengandungi lektin yang sedikit. Ini kerana jika kandungan lektin diambil dalam kuantiti yang banyak akan mengakibatkan masalah perut. Menurut beliau lagi, golongan individu yang memiliki jenis darah A menghasilkan kandungan lendir lebih banyak berbanding jenis darah lain. Keadaan ini menimbulkan risiko terhadap jenis penyakit jenis alahan seperti asma, infeksi telinga dan gangguan pada saluran pernafasan. Selain itu sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam boleh diambil tetapi dalam kuantiti yang terbatas.



Individu dengan jenis darah ini juga dianjurkan mengambil susu yang telah melalui proses penapaian seperti susu masam, krim tanpa lemak, keju alami, telur dari jenis organik atau ayam kampung (dalam jumlah terbatas), lemak (dalam jumlah terbatas, kekacang dan bijirin dan susu kacang soya. Individu darah jenis ini perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak. Makanan yang harus dihindarkan adalah hidangan laut berwarna putih seperti ikan siakap putih, cumi-cumi, daging lembu, daging salai, susu, keju hasil olahan industri, kacang merah, roti, kuih-muih, kek, kentang, mangga, betik, jeruk, pisang, minyak jagung dan minyak kacang tanah.



Ciri khas individu jenis darah A:

• Memiliki sistem pencernaan yang sensitif

• Perlu menghindari makanan yang daripada produk susu dan daging

• Dianjurkan menjadi vegetarian atau mengambil makanan berkadar karbohidrat tinggi, namun rendah lemak

• Mengurangkan stres dengan bermeditasi, atau berolahraga

• Cukup beristirehat



Menu diet yang dianjurkan:



Sarapan : Air putih dicampur jus limau nipis dan oat



Snek: Jus anggur / kopi



Makan Tengah Hari: Salad dan roti gandum satu potong serta teh herba



Snek: Kuih beras dua potong dan teh hijau



Makan Malam : Pasta tanpa daging campur brokoli, yoghurt dan teh herba





DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘B’



Berbeza dengan individu darah jenis A, individu darah jenis B lebih fleksibel. Teori Dr. Peter J.D’Adamo menyarankan golongan jenis darah ini menghindari makanan beku atau makanan dalam tin manakala sangat menganjurkan makanan berasaskan susu yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi.



Ciri khas golongan darah B:



• Dianjurkan untuk melakukan diet dengan berbagai-bagai variasi makanan, namun perlu menghadkan pengambilan daging.

• Disarankan mengambil makanan dan minuman berasaskan susu untuk meningkatkan sistem imunisasi badan.

• Olahraga yang sesuai dilakukan adalah berenang, bermain tenis, berjalan kaki dan bermeditasi. • Untuk mengatasi stres, disarankan memiliki hobi dan aktiviti berasaskan kreativiti.



Pemilik golongan darah B sangat mudah terhadap penyakit berkaitan imunisasi dan serangan virus, mereka disarankan agar mengambil sayuran hijau yang kaya magnesium dalam kuantiti yang banyak.



Makanan yang dianjurkan adalah daging lembu, kambing kibas, arnab, ikan laut, semua produk susu kecuali ‘blue chesse’ dan aiskrim, telur ayam organik dan ayam kampung, minyak zaitun, beras merah, beras putih, makanan berasaskan beras dan buah-buahan.



Manakala makanan yang perlu dikurangkan pengambilannya adalah ayam, ketam, udang, kerang-kerangan, telur puyuh, telur itik, minyak bijan, minyak jagung, minyak biji matahari, minyak kacang tanah, minyak soya, kelapa, santan, soya, kacang tanah, biji bunga matahari, biji labu, bijan, kacang pistacio, tempe, tauhu, kacang merah, makanan berasaskan gandum, mi segera, beras pulut, jagung, lobak, tomato dan jagung.



buah-buahan yang berkhasiat



Menu diet yang dianjurkan:



Sarapan: Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak



Snek: Jus anggur



Makan Tengahari: Sepotong dada ayam dan dua potong roti beserta salad dan teh herba



Snek: Jus limau/yogurt dan teh herba



Makan Malam : Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan segar dan teh herba





DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘AB’



Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan darah jenis A dan B. Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan.



Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk. Golongan daripada jenis darah ini, harus menghadkan pengambilan daging lembu, udang dan ikan laut, susu dan semua produk susu serta daging yang diproses. Makanan berasaskan kekacang pula perlu diambil dalam kuantiti sedikit. Kurangkan pengambilan berasaskan gandum seperti roti, kek, kuih-muih dan pasta.



Ciri khas individu jenis darah AB:



• Memiliki sistem pencernaan yang sensitif

• Disarankan untuk mengambil makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap

• Untuk lebih bertenaga olahraga pada setiap pagi digalakkan



Menu diet yang dianjurkan:



Sarapan : Air limau nipis, jus anggur, roti dua potong beserta satu potong keju



Snek : Yogurt



Makan Tengahari : Dada ayam empat hirisan, salad, dua biji buah plum dan teh herba



Snek: Kek keju dan teh herba



Makan Malam : Omelet dan salad buah serta kopi





DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘O’



Dr. Peter J.D´Adamo menyarankan agar pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum. Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan. Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D´Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang. Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging. Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.



Ciri khas golongan darah O:



• Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain

• Mudah mengadaptasi berbagai makanan

• Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik

• Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran

• Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian



Menu diet yang dianjurkan:



Sarapan : Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang



Snek : Teh herba



Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal



Snek : Sepotong kuih



Makan Malam : Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba



Hasil kajian yang dilakukan oleh Dr. Peter J.D´Adamo ini adalah suatu yang baru dan masih terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat. Pemakanan sihat hakikatnya adalah mengenai memenuhi keperluan pemakanan harian dan pada masa yang sama, mengelakkan kekurangan atau berlebihan zat yang boleh menyumbang kepada risiko penyakit yang berkaitan dengan pemakanan tanpa mengira jenis darah individu. Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat. Justeru, terpulanglah kepada anda sama ada ingin mengadaptasi saranan Dr. Peter J.D´Adamo ataupun tidak.



Sumber: Artikel dari Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia

31 January 2008

Susunan NOORZIHAN MOHAMED YIN

~ AKU BAKAL MNJADI SEORANG ISTERI?? ~

Di pagi yang hening..



Mata ini lena di ulit maya..


Alam yang fana ku jejaki..


Menerokai dunia mimpi..


Yang kan hilang tatkala mata terbuka..






Namun,


Pagi yang mendamaikan..


Membuatkan aku terpana sendiri..


Mengalami mimpi yang unik...


Bersama keluarga & kawan tersayang..






Di suatu saat yang indah..


Ku bersama teman-teman..


Menunggu giliran bersiram..


Tatkala tiba saatku..


Semuanya bertukar wajah..


Aku keliru bagaimana ia berlaku...






Persiapan nan rapi dibuat...


Hantaran nan indah tersusun elok..


Bunga paha perbagai warna..


Menghiasi ruang yang ada...


Sanak saudara berkumpul bersama


Namun wajah mereka...


Bagai menyembunyikan 1001 rasa...






Aku terpana sebentar...


Siapakah gerangan yang menjadi raja sehari...


Ku lihat kanan dan kiri..


Terpandang seorang adam yang tersenyum mesra..


Segak badannya, bersih mukanya..


Gerak geri yang seakan redha dgn apa yang berlaku..






Setelah puas ku mencari jawapan..


Ku temui satu kejutan...


Adam itu...


Adam itu bakal menjadi suamiku...


Why???


Kenapa dia???


Aku xkenali langsung dgn huluran salam..


Argh......kenapa ini yang berlaku???






Akhirnya aku faham segalanya...


Kerana seorang lelaki aku dianiaya...


Tapi..aku xingat apa yang terjadi...


Sedar2 aku bakal mnjadi isteri seorang adam...


Dan ya......


Adam itu sanggup menjadi suamiku...






Selepas majlis selesai...


Aku masih disini....


Belum cukup memahami situasi ini..


Cepatnya masa berlaku..


Ya Allah....inikah takdir buatku..


Diakah jodoh yang telah KAU tetapkan...


Aku redha keranaMU ya Rabbi..






Aku masih disini...


Kekok dgn gelaran baruku..


Isteri kepada suami...


Ya Allah besarnya tanggungjawab ini...


Bersediakah aku memikulnya...


Bersama adam yang xpernah kukenali..






Melihat raut wajahnya...


Tenang jiwaku yang bergelora...


Dengan persoalan2 yang masih merah..


Menantikan sebuah jawapan yang pasti..


Ya Allah...kuatkan iman di hati..


Agar tabah ku harunginya..






Ya...setiap insan inginkan kebahagian buat selamanya..


Begitu juga diriku yang sentiase berdoa padaNYA..


Kurniakan & temukan jodoh yang tepat untukku..


Bukan sahaja untuk hidupku malahan matiku,


Bukan jua di dunia tetapi kekal di akhirat sana..


Yang bertambah iman tatkala bersamanya..


Menjadi imam yang soleh dalam setiap solatku..


Yang dapat menjadi ketua keluarga yang adil bagiku..






Darinya ku temukan impian itu


Yang terlahir di benak fikiran..


Aku mula menerima kehadirannya..


Senyuman ikhlas ku berikan...


Pada seorang suami selayaknya..


Tanggungjawab seorang isteri ku tunaikan..


Doaku..moga ianya kekal buat selamanya..


Bersama redhaMU ya Rabbi..






Ya..tergiang2 lagu syahdu..


Bagai mengiringi bahagia yang ku cari..


Layar keinsafan ku hayati..


Susunan lirik yang indah..


Menimbulkan rasa yang hina di depan Ilahi...


Ya Allah..banyaknya dosaku...


Bersamanya ku mencari cintaMU ya Rabbi..






Tiba2 mata ini terbuka...


Lagu itu masih berkumandang...


Menghabiskan bait2 terakhir..


Sampai ke penghujung






Tapi....


Aku masih disini...


Di pembaringan..


Ke lihat kiri kanan, atas dan bawah..


subhanaALlah itu semua hanya mimpi...


dan hilang tatkala mata ini terbuka...


mimpi hanyalah mimpi semata...


aku termangu sendiri.....hahahahaha...


MIMPI JEK......



































~ J.O.D.O.H ~

Jodoh Itu Ketentuan Tuhan

 

 
www.iLuvislam.com


dihantar oleh: bintang_hati


Editor: everjihad


JODOH tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar. Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.






Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.






Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta. Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.


Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki kea lam berumahtangga. Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?


Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.


Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.


Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.


Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.

 

 


 

 

 

 

 

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...