Pada suatu arI di sklh,,seorg murid bertnya pd gurunya.....ketika itu guru tersebut sdg mengajar mengenai kasih syg.
>PELAJAR: "cikgu,mcm mana kita nk pilih sseorg yg tbaik sbgai org yg paling kite syg???mcm mna jg kasih syg itu nk bkekalan???
>CIKGU: "o.k,,kamu ikut ape yg sy sruh....kamu pergi ke padang. kamu berjalan di atas rumput smbil memandang rumput di dpan kamu....Pilih yg PALING CANTIK tanpa menoleh ke blkg walau sekali...Dah petik rumput yg PALING CANTIK ,,bawa ke kelas....
>Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas,tiada sehelai rumput pn di tangannya....cikgu btanya,,,knapa tiada rmput yg dipilih??
>PELAJAR: "cikgu,mcm mana kita nk pilih sseorg yg tbaik sbgai org yg paling kite syg???mcm mna jg kasih syg itu nk bkekalan???
>CIKGU: "o.k,,kamu ikut ape yg sy sruh....kamu pergi ke padang. kamu berjalan di atas rumput smbil memandang rumput di dpan kamu....Pilih yg PALING CANTIK tanpa menoleh ke blkg walau sekali...Dah petik rumput yg PALING CANTIK ,,bawa ke kelas....
>Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas,tiada sehelai rumput pn di tangannya....cikgu btanya,,,knapa tiada rmput yg dipilih??
PELAJAR: "tadi mase sy bjalan,,sy carilah rumput yg PALING CANTIK,,mmg ada bnyk yg cantik tp cikgu kata petik yg PALING CANTIK,,maka sy pn terus bjalan ke dpn smbil mncari yg PALING CANTIK tanpa menoleh ke belakang lg....Tp,,smpai di penghujung pdang,,,sy xjumpa pn yg PALING CANTIK...mungkin ada diantara yg di belakang sy tadi rumput yg PALING CANTIK ttp cikgu dh ckp xboleh menoleh ke belakang semula,,jd tiadalah rumput yg sy boleh petik....>CIKGU: "Ya,,itulah jwpnnya...Maknanya apabila kita telah bjumpa dgn seseorg yg kite syg,,jgn la kite mncari lg yg lebih baik dari itu...Kite patut hargai org yg brada di dpan kite sebaik2nya.....Jgn kite menoleh ke belakang lg kerana apa yg telah berlaku tetap berlaku....Semoga yg berlalu tidak berulang lg....Dan ingatlah,,,org yg paling kite syg itulah yg paling cantik dan paling baik....Maupun nk ikotkan byk lg yg lebih cantik dan baik seperti rumput tadi......................
No comments:
Post a Comment